Friday, August 28, 2009

Favourite Food...

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang…

Diam…Bungkam… Sepi… Perjalanan hidup ini seketika agak tempang tanpa dia di sisi. Bagaimana mungkin aku melupakan dia kalau setiap apa yang aku lakukan terbayang wajahnya. Apatah lagi pergerakannya yang seolah-olah tenang dan tersenyum memerhatikan aku kekok keseorangan begini. Memang telah aku berhenti dari menghubunginya. Apatah lagi menghantar mesej-mesej merayu dia pulang. Aku tahu dia tidak suka diganggu oleh aku lagi. Baginya telah dia campakkan aku pada ruang yang paling dalam dan telah dia kambus aku hidup-hidup.

Bulan puasa begini teringat aku pada makanan-makanan kegemarannya. Selalunya makanan kegemarannya itu aku yang sediakan. Bukan bermaksud aku rajin, aku malas sebenarnya. Tapi demi orang yang tersayang, kemalasan itu menjadi kerajinan atas dasar cinta. Namun aku tak tahu adakah kerajinanku itu dihargai atau tidak. Tetapi kalau dihargai, pasti dia masih lagi bersamaku kini. Kerana tidak menghargailah dia telah melangkah pergi dari sisi. Sungguh apa yang telah aku lakukan padanya waktu dahulu adalah perkara yang sia-sia belaka.


Sambal Ikan atau Sambal Ayam ini memang favret dia. Katanya kalau dapat makan hari-hari pun takpe.lagi-lagi kalau orang kesayangan yang masak. Hehehe… Kalau ada masa lapang, pasti aku akan masak ni. Kalau dia balik kampung jer mesti masakan ni gak yang Mak dia masak kan untuk dia. Aku plak, boleh lah… tapi makan hari-hari boleh berapi perut… Hehehehe…

Nescafe extra susu dan extra gula ni plak kegemaran dia time petang-petang. Dalam 5.30 petang bila dia nak balik jer mesti dia sms kat aku supaya buat air ni. Malam pun sama sebelum tido. Nescafe banyak kafein, tak boleh tido. Tapi dia 10.30 dah melingkar atas tilam. Tak ada effect Nescafe ni kat dia. Hehehehe…

Yang ni plak sayur kegemaran dia. Kobis..kobis..kobis.. Kalau boleh hari-hari nak masak kobis ni.Kobis ke kubis? Ntahlah. Betul ke ejaan aku? Masak mee goring pun dia suruh letak kobis. Bila aku Tanya nak masak sayur apa ya? Mesti jawapan dia kobis. Hehehehe… Aku okay jer. Masak jer lah. Tapi aku lebih prefer sayuran hijau macam kacang panjang, kalian atau kangkung. Tapi dia tak memilih. Apa yang aku masak dia telan jer.

Yang ni aku yang ajar dia. Masa first time kami g Secret Recipe dia tak tau nak pilih kek apa. Macam aku, aku suka Tiramisu atau Mocha. Dia plak prefer cheese cake. Aku dah muak makan cheese. Tak berapa boleh nak masuk. Dah banyak sangat cheese yang aku telan. Tapi dia suka. Oklah tu. Bila lah nak g Secret Recipe lagi dengan dia agaknya kan???

Yang ni dia suka sangat. Kat dalam peti ais tu banyak ada lagi. Dia lah yang tukang menghabiskan. Yang ni kawan-kawan steward and stewardess bagi kalau gi oversea ataupun kawan-kawan hadiahkan. Diaorang ingat chub macam aku suka sangat makan coklat. Oh ya, suka lah jugak. Tapi taklah makan hari-hari.

Yang ni memang aku tabik spring kat dia. Aku langsung tak boleh makan apa lagi nak tengok. Hehehehe… Selalunya dia akan pergi makan ni kat Puchong dengan geng-geng dia ataupun anak buah dia. Kalau dia ajak aku pergi. Aku mesti tak mau punya... Tak boleh masuklah. Sungguh. So better tak payah pergi.

Apapun aku tahu sekarang ni dia seronok sebab buah hati baru dia ada restoran dan boleh sediakan dia banyak makanan kegemarannya. Apa sangatlah mee goreng, meehoon goreng, nasi goreng yang aku bekalkan pada dia setiap pagi sebagai bekalan. Tak dipandangnya lagi. Banyak yang dia boleh dapat. Banyak gak yang dia dah lupa pada apa yang aku buat. Aku tahu dia tak lupa. Dia buat-buat lupa. Tak apa lah. Hari ni hari dia. Esok lusa siapa yang tahu.

B, kalau nak makan semua-semua ni (kecuali pulut durian bersantan) tu datanglah rumah ya. Insyallah, kalau ada kelapangan nanti ayang akan masak kan atau bawak B ke tempat-tempat yang B suka tu. Ayang kat sini tetap tunggu B. Ayang tetap sayang B. apapun yang terjadi B balik lah rumah ya. Ayang takkan marah kat B. Ayang tahu yang terjadi bukan atas dasar kemahuan B. Ayang sayang B... Muahhh…