Tuesday, September 1, 2009

Jom Kita Berpantun..

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang..

Alhamdulillah masih lagi diberi peluang untuk aku meneruskan hidup walaupun tanpa dia disisi.. Ku gagahi untuk menyeret kerinduan ini kemana pun ku pergi. Tidak pernah sekali pun aku singkirkan ingatan dan perasaan kepada dia. Bagi aku, dia telah bersemadi dalam hati ini. Takkan ku biarkan insan lain cuba untuk merampas hati ini daripada lupa ataupun alpa dari mengingati dia. Takkan ku biarkan sama sekali.

Dalam duduk-duduk diam mengelamun dan merenung gambar-gambarnya dan kenangan manis saat bersama, tercetus nukilan pantun bernada sindiran untuk dia. Hayati dan renungilah sayang. Aku yakin kita semakin hampir untuk bersama semula. Cuma masa dan ketika belum terlihat didepan mata. Kutunggu saat itu, ku nanti saat itu. Pasti kita akan berpegangan tangan menyusuri jalan cinta kita ini bersama-sama kembali.



Buat dia, bacalah pantun ini. Juga fahami maksud tersirat

Tuan berjanji berpegang tangan,
Mengaku bersama menyingsing lengan,
Tidak peduli tegah dan jangan,
Umpama sungai tiada berhalangan.

Tetapi akhirnya apalah sudah,
Beberapa lama tangan menadah,
Rupanya tuan meluahkan ludah,
Umpama biawak bercabang lidah.

Tidakkah ingat tuan berkata,
Mahu bersama hina dan leta,
Daripada hidup berputih mata,
Biarlah tulang tercampak ke kota.

Tidak kusangka tuan tak ingat,
Umpama lebah membuang sengat,
Bila terasa api yang hangat,
Lekas benar tuan merengat.

Padang Panjang dilingkar bukit,
Bukit dilingkar kayu jati;
Kasih sayang bukan sedikit,
Dari mulut sampai ke hati.

Berkurun lama pergi menjauh
Wajah kulihat di dalam mimpi
Kalau dah kasih sesama sungguh
Kering lautan tetap ku nanti.



Buat dia yang bertakhta dihati (aku yakin dia tahu dia siapa), kesetiaan ku ini tidak bertepi. Percayalah, sampai bila-bila pun akan terus ku nanti. Biarlah aku menjadi pungguk, tetap kesayuan rindukan bulan. Aku hanya ingin bahagia. Janji-janjimu tetap terpatri dihati, seperti juga janji-janjiku padamu. Sungguh takkan aku berpaling darimu sayang.

B, ayang sayang B... Kebahagiaan milik B hanya ada disini.. Pulang lah sayang... Ayang menanti, menanti dan terus menanti dengan segala janji yang telah B ucapkan dulu.

Ayang sayang B... Muahhh...