Sunday, August 9, 2009

Mengapa Aku Kau Tinggalkan?

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang...

Hari begitu cerah untuk aku memulakan hidup pada hari ini. Secerah wajah ceria matahari pagi dengan cahaya indah berseri. Namun mendung dan gerhana dalam hati membuatkan jiwa ini lara dan sayu. Masih terpempan aku mengenangkan kisah manis cinta yang hilang dan terbang begitu sahaja. Persoalan demi persoalan menerjah minda. Mengapa aku ditinggalkan? Mengapa dia pergi? Mengapa aku dikecewakan? Mengapa aku dihancuri? Mengapa aku disakiti? Mengapa aku dilukakan? Mengapa dia melangkah pergi? Aku buntu dengan soalan-soalan yang tercipta dalam benak.

Seringkali air mata yang tumpah menangisi hari-hariku. Sejak dia melangkah pergi, tidak ada hari yang air mata ini tidak tumpah membasahi pipi. Dalam setiap doa, zikir dan munajat lidah tetap basah memanggil nama dia untuk pulang. Meratap hiba dalam kepiluan kerna kehilangan sesuatu yang amat berharga dalam hidup ini. Namun dia tetap angkuh membisu seribu bahasa.

Siapalah yang bisa ketawa pada hari ini? Siapa juga yang mampu tersenyum? Riang ria ketawa dan senyumku telah dengan rakus ditarik. Kehilangannya tanpa berita. Hanya meninggalkan aku dengan kenangan lalu. Teman-teman dengan mudah dan lembut menuturkan agar aku melupakan dia. Mana mungkin? Diri ini telah sebati apatah lagi telah larut dengan dia disisi. Aku tak betah keseorangan begini.

Sungguh jika ada kesilapanku, tuturkanlah. Jika ada yang tidak elok pada pandangan mata, perbetulkanlah. Aku sudah lali ditegur. Aku bukan dilahirkan sebagai makhluk Tuhan paling sempurna. Aku cuba mengatasi kelemahanku agar tidak tertonjol didepan dia. Aku ingin dia melihat aku tanpa rasa sangsi dan khuatir. Aku tidak mahu lemah begini. Cintaku tetap subur untuk dia. Selamanya terus kusiram dan ku baja. Bagaimana pula dengan dia? Mengapa dengan mudah beralih arah?

Jika dia membaca coretan ini, pulanglah. Aku minta agar dia kembali. Tidak ada apa yang ingin dirajukkan. Tidak ada juga apa-apa yang perlu dimarahkan. Aku sebegini adanya. Dia lebih mengenal aku. Dia lebih tahu isi hatiku. Dia lebih memahami hati budiku. Mana mungkin dengan pantas aku menjadi orang asing disisinya??? Mana mungkin dengan cepat dia melupakan aku???

B, pulanglah… Ayang rindu khabar berita darimu disana. Janganlah berjalan kedepan dengan menutup mata. Usah melihat tanpa merujuk kepada mata hati. Kelak keputusan B yang drastik itu memakan diri. B, insan yang ingin kau berjaya ini hanya ingin kau kembali. Usahlah ragui atas cinta yang telah dan akan diberi. Selamanya kasih untuk B ini abadi dihati ayang.

B, ayang sayang B… Kembalilah….Ayang menanti B pulang… Muahhh…