Wednesday, August 5, 2009

Jangan Tinggal Daku...

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang

Setiap hari tanpa jemu aku menghantar sms bertanya khabar dan berita. Juga kerap aku mengingatkan kepada dia tentang perkara yang perlu. Tidak lupa juga aku menagih simpati dan mengharap dia untuk kembali. Apatah lagi merayu dan mengharap. Aku tak pernah putus dari mengingatinya. Dia terlalu bererti untuk aku buang, apatah lagi untuk aku padam dalam ingatan ini. Kiriman-kiriman ku itu tidak aku tahu samada dia baca ataupun tidak. Ataupun samada dia baca dan lantas memadamkannya. Aku juga tidak tahu apakah ayat-ayat yang ku beri padanya menyentuh hatinya yang keras itu atau sekadar sampah baginya. Sungguh aku tidak tahu apa yang bermain di kotak fikirannya. Apa yang aku tahu dia tidak mahu menghubungiku lagi…

Sesungguhnya sering aku bertanya pada diri apakah salah dan silapku. Biarkanlah aku letakkan kesilapan itu pada diriku sendiri. Aku tidak mahu menjadi manusia yang ego dan dengan mudah mendabik dada mengatakan aku telah sempurna. Aku rela meletakkan diriku ke bawah. Siapalah aku, hanya insan biasa yang mengharap sedinar rasa cinta. Ingin berkolek di lautan kasih dengan dayung asmara. Namun tidak sampai aku ke seberang, lautan bergelora menenggelamkan kolekku, dayungku hanyut entah kemana dan aku karam dalam lautan ciptaan dia. Akhirnya sendiri terdampar di daratan kesepian. Betapa aku memerlukan pertolongan. Aku terdampar di pulau yang tandus dengan kasih sayang

Pun begitu dulu aku begitu gagah mengusung cinta ke mana pun aku pergi. Dengan rasa bangga dan penuh harapan aku tak jemu menghadap dia. Janji-janji yang dilafazkan bagai manis didepan mata. Janji yang tidak tertunai. Janji yang tidak terbayar. Apatah lagi janji yang hanya frasa yang keluar dari mulut. Begitupun aku tetap memegang janjiku padanya. Sungguh tidak sesekali akan aku duakan dia. Hatiku sudah tertutup untuk mengenal cinta. Yang ku mahukan hanyalah dia. Dia yang aku harapkan hadir didepan mata.



“Tido ek. Esok nak bangun awal. Sayang, jangan tinggalkan B ek. I love you so much sayang. Muahhh…
- 1 Oktober

Betapa keramatnya kata-kata yang dilafazkannya pada masa itu. Sungguh aku terpana dan terkaku bila dia mohon agar tidak ditinggalkan dia keseorangan. Aku jadi malu pada diri sendiri kerana permintaan itu datang dari seorang lelaki yang aku cintai. Aku menangis bila membaca sms nya itu padaku berulang kali kini. Sungguh tidak aku tinggalkan dia walau sejarak pun. Dia yang telah mencipta jurang dan akhirnya membiarkan aku sendirian disini. Dia yang telah mengkhianati janji yang dilafazkan sendiri. Dia juga yang dengan tega meninggalkan insan yang dimintanya agar selalu setia. Kebingungan aku waktu ini. Juga tidak putus-putus air mata ini mengalir bila mengenangkannya. Sungguh aku selalu menangis sendirian kini.

Andai dia membaca warkah berlagu pilu ini, renungkanlah janji-janji yang telah dilafazkannya dahulu. Jika benar apa yang diucapkan itu datang dari hati, aku pasti dia akan kembali. Jika tidak, manusia jenis apakah dia itu yang hanya pandai menabur janji. Percayalah balasan Maha Pencipta atas pengkhianatan itu pasti akan muncul. Entah esok, entah lusa. Entah diterbit matahari ataupun muncul wajah bulan. Entah seketika entah lama. Entahlah, hati ini tidak rela disakiti. Betapa aku mengharapkan dia pulang menunaikan janji yang telah diberi.

B, pulanglah menemani diri ini bagai hari semalam. Ingat lah insan yang telah kau rayu untuk menerima cintamu itu dahulu. Ingatlah pada insan yang telah kau tabur janji manis dan kata puitis. Juga pada insan ini yang pernah melindungi apatah lagi membelaimu dengan manja ibarat seorang bayi yang kehilangan ibunya. Insan ini jiwanya lara. Insan ini hatinya telah terluka. Juga insan ini sedang melangkah longlai menuju hari depan. Pulanglah kepadanya. Dia masih terus dan terus menunggumu.

B, pulanglah sayang… Jadikan cinta kita seperti waktu dahulu. Jika benar kemewahan dan wang ringgit tidak mampu membahagiakan sesuatu cinta, B buktikanlah. Ayang tetap menunggu B sampai bila-bila. Ayang sayang B. Muahhh…