Monday, August 10, 2009

100% Percaya...

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang...

Sendiri dalam kelukaan. Apa lagi yang aku mampu sekadar membilang kalendar menghitung berapa lama telah dia pergi meninggalkan aku. Aku jadi dekat dengan hari. Aku jadi rapat dengan waktu. Walau esokku tidak menjanjikan apa-apa kedamaian atau ketenangan jiwa, aku tetap sabar menanti. Ku yakin ada sinar cahaya terang di ufuk sana yang bisa membawa dia hadir kembali dalam hidup. Cahaya itu agak samar dan tenggelam. Namun aku terus mengejarnya dan takkan membiarkan ianya hilang ditelan kepekatan malam.

Perjalanan hidupku telah mencatatkan sebuah catatan hitam. Saat dia melangkah pergi dan tidak ingin menoleh ke belakang lagi. Tiada ucapan terima kasih yang keluar dari mulut. Apatah lagi saat perpisahan itu tidak dia hadiahkan aku dengan sebuah ciuman. Langsung dia tidak muncul dan tidak lagi hadir di depan mata. Seolah-olah telah dia lupakan aku dan kuburkan aku tanpa nisan. Dia seboleh-boleh tidak lagi ingin memanggil namaku, apatah lagi menatap wajahku untuk kesekian kalinya.


Sungguh licik manusia. Kucing pun pandai mengenal tuan, apatah lagi burung pun pandai membalas jasa. Tetapi dia tidak, langsung tidak ada perkhabaran atau ucapan apa pun yang dilontarkan. Mulutnya bagai terkunci rapi. Terkunci atau dikunci pun aku tidak tahu. Kakinya seolah dirantai. Dirantai atau terantai itu pun aku tidak tahu. Apa yang aku tahu dia diam. Dia bungkam. Dia sepi. Dia seperti mati tidak berkubur. Hilang tidak meninggalkan jejak.

“Sayang tolong ek percaya 100% kat B. Kita tapis pergaulan kita dengan orang lain yang boleh menjauhkan perhubungan kita. Saya sayang awak”
-4 Oktober…

Iya memang benar telah aku percaya kepadanya. Juga telah aku tapis pergaulan dengan orang lain yang boleh membuatkan cintaku beralih arah. Aku mengaku aku begitu setia. Telah ku tutup mata ini dari memandang yang lain. Apatah lagi mengunci mati hati untuk menerima orang lain. Aku pakukan diri aku padanya agar kasih sayang kami mekar dan bersemi selamanya. Telah setia aku pada permintaannya yang bagai angkuh dan sombong memberi amaran pada aku. Aku boleh setia!!! Tapi kenapa tidak dia??? Kenapa dengan mudah dia melupakan apa yang telah diucapkannya???

Mengapa tidak dia tapis pergaulannya? Mengapa tidak dia halang dirinya? Mengapa bisa dia menjauhkan diri dari perhubungan kami? Aku bagai dihukum mati. Dihukum bunuh dengan kejam atas kesalahan yang tidak pernah aku lakukan. Mengapa diletakkan aku dipenjara begini? Aku telah terjerat. Aku dilukai dan terus-terusan tersiksa. Kenapa mesti aku? Aku tidak pernah berjanji yang bukan-bukan. Kalau ada pun janji yang telah dilafazkan, aku hanya tidak akan berpaling ke lain. Aku telah cukup dengan dia. aku tidak pernah tamak dalam mencari cinta. aku sudah mempunyai dia. Cukup. Nah, itu semua telah aku buktikan. Kenapa harus dicemari janji setia itu? Kenapa dengan mudah dia terjerat??? Kenapa dia bisa menutup mata dari memandang aku???

Andai dia membaca coretan ini, aku minta dia merenung dan terus berfikir (jangan pernah berhenti berfikir sayang). Agar dapat dikotakan segala janjinya. Agar dapat dia tunaikan permintaannya yang berbagai-bagai dan bervariasi itu kepada aku. Kerana aku dengan kukuh berdiri atas janji yang telah dilafazkannya itu. Tidak sesekali aku jatuh kerana tragedi ini. Membiarkan cintaku rapuh pun tidak mungkin. Apatah lagi membiarkannya layu dan terkulai begitu saja.

B, pulanglah ke pangkuan insan yang telah kau lafazkan janji keramat bersulam sumpah setia. B, datanglah kepada kesayanganmu ini bagai waktu dahulu. B, percayalah atas bulatnya dunia ini. B, ingatlah kadang kita di atas, apatah lagi terkadang berada di bawah. B, ingatlah tangan yang pernah memimpinmu. B, ingatlah tali yang pernah menyelamatkanmu. B ingatlah pada selimut tidur yang pernah membalutimu. Apatah lagi pada alas tidur yang pernah melapik dirimu. Itu semua Ayang B, itu semua adalah insan ini B. Itu semua adalah kekasih yang pernah kau panggil sayang ini…

B, kembalilah… Kembali ke dalam hati agar dapat ayang tidur lena dan berdengkur dalam laguan puisi cintamu. B, ayang rindu pangggilan manja apatah lagi suara gemersikmu... B, ayang sendirian disini. Ayang sayang B… Muahhh…