Friday, August 21, 2009

Dia Telah Diperbodohkan...

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang...

Tanggal 21 haribulan. Aku yakin dia tahu yang hari ini adalah hari yang bermakna bagi percintaan kami. Hari yang menemukan kami pada satu waktu dahulu. Tanggal 21 yang mana mungkin bisa aku melupakan hari yang telah membuatkan hidup ini kembali bererti setelah sekian lama menyendiri. Aku tetap menunggu panggilannya mahupun kiriman sms. Namun langsung tidak ada khabar berita. Apa telah terjadi pada rindu yang telah dilafazkannya padaku beberapa hari lalu. Terlalu pantas dia melupakan kerinduannya pada aku.


Aku terus-terusan menghantar sms kepadanya. Namun yang mengejutkan ialah dia seperti diperbodohkan dan dikunci. Bibir kelu melafazkan kata-kata. Apatah lagi tangan seolah-olah terikat untuk menaip kekunci telefon menyatakan rasa sayang padaku. Percayalah. Sesungguhnya diaseperti telah diperbodohkan. Apatah lagi diguna-gunakan. Dalam istilah lain dia telah dijampi agar melupakan aku. Kerana itulah dengan mudah dia melangkah pergi.

Ya, aku percaya dia telah dijampikan. Buktinya dia tetap setia pada insan yang curang kepadanya. Dia juga telah dengan sanggup dan rela berkongsi kasih sayang dengan orang-orang lain yang menjadi skandal manusia durjana itu. Hari ini mungkin dia bersama buah hati barunya. Tapi bagaimana dengan kelmarin, semalam atau hari esok??? Siapa pula yang telah dan akan bersama kekasih barunya itu? Aku pasti dia tahu. Aku juga yakin dia mengerti dan faham. Tapi dia hanya mampu tunduk dan seolah-olah akur pada kesumbangan itu.

Sedang aku menghantar sms kepadanya yang aku tahu takkan berjawab, tiba-tiba aku tersentak apabila tiba-tiba telefon ku berbunyi. Aku pun menekan punat accept dan tiba-tiba terdengar suara itu…

“Ko boleh diam tak” – Jerit manusia jahat yang telah merampas dia daripadaku.

“Boleh. Tapi aku tak cakap dengan kau. Aku cakap dengan kekasih aku – Jawab aku dengan nada biasa.


Sungguh dengan mudah dia seperti diperbodohkan dan dijampi. Kerana dengan tega telah dia izinkan manusia durjana itu memaki aku. Tapi aku tak pernah gentar. Aku tak pernah takut. Bukan aku yang patut takut. Bukan aku yang patut gentar. Sepatutnya manusia durjana itu yang harus gentar dan takut kerana kecurangannya telah aku ungkit dan aku ketahui. Betapa bodohnya dia. Sungguh dia tidak tahu dunia orang-orang seperti kita ini hanya kecil. Terlalu kecil. Tolonglah… Sedarlah… Bangkai gajah manakan boleh ditutup dengan tudung saji wahai manusia durjana. Kau faham itu?

Dengan datangnya tanggal 21 ini sebagai penutup Bulan Syaaban dan permulaan Ramadhan, aku mengangkat doa pada Yang Maha Pencipta. Ya Rabbi Tuhan Sekalian Alam. Aku mohon andai telah dia diperbodohkan oleh manusia jahat dan jelik yang kini dia panggil kekasih itu, selamatkanlah dia. Aku redha andai telah dia diperbodohkan dan dijampi agar melupakan aku dari hatinya. Tetapi aku minta agar janganlah sekali-kali dia melupakan ibunya yang berada di kampung, apatah lagi pada pelajarannya. Aku mohon agar kalau benar telah dia diperbodohkan dan dijampi, mohon supaya cepat-cepat dia tersedar dan kembali ke alam nyata, hidup seperti dahulu. Amin Ya Rabbal Alamin.

Jika B membaca coretan ini. Ayang minta agar B memohon petunjuk dari Rabbul Izzati Tuhan Sekalian Alam. Duduklah didepan sejadah. Bertafakurlah untuk seketika. Bermunajatlah pada yang Maha Pencipta. Renunglah jauh-jauh ke dalam diri. Tanyalah diri B apa yang diinginkan dalam hidup. Dan imbas kembali apa yang telah B dapat dan B tinggalkan. Sesungguhnya kasih sayang dari ayang bukan datang dari mantera atau jampi. Kasih sayang ayang tertanam dalam lubuk hati. Kenanglah sayang. Keikhlasan dan kejujuran itu teramat penting dalam perhubungan. Takkan mudah cinta seperti ini untuk B cari. Kembalilah kepada sayangmu ini. Ayang tetap setia menanti.

B, ayang sayang B… Muahhh…