Saturday, August 15, 2009

Tuduhan Demi Tuduhan...

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang…

Siang melabuhkan tirai. Menerima kedatangan malam yang menjadikan hidup insan seperti aku sunyidan deritaa. Siang malam bertukar tidak kenal jemu. Begitu juga aku tetap menanti dia datang dan memanggil nama aku. Namun tidak kunjung tiba juga susuk tubuh itu. Susuk tubuh insan yang amat ku sayangi dan sentiasa dalam ingatan.

Aku cuba menyibukkan diri dengan tugasan-tugasan yang perlu diselesaikan. Namun begitu tidak pernah terhenti hati ini untuk memikirkannya. Betapa kenangan yang tersimpan kukuh ini cuba aku lipat kemas dan ku simpan di sudut hati. Bila ia terbuka tiba-tiba juga air mata ini pantas mengalir. Kerinduan ini tidak tertahan. Lebih-lebih lagi mengenangkan dia yang kini seperti menderita. Aku tahu dia sedang merana. Aku dapat merasakannya. Kami mempunyai naluri yang sama. Aku pun tahu dia terluka.

Kiriman-kiriman sms tetap ku hantar dengan tidak ada rasa jemu apatah lagi putus asa. Ku harapkan dia membaca dan menghayati isi hatiku itu. Biarlah aku bagai orang patah hati. Aku hanya ingin melihat dia bahagia. Aku tak mahu sesekali dia menderita. Dulu telah aku lindungkan dia dengan payung sutera. Apatah lagi cuba ku apungkan awan melindunginya dari panas dan hujan. Sebaik mungkin telah aku sembahkan padanya kesempurnaan dalam hidup. Tapi terlalu buta dia untuk melihat itu semua. Dengan tega juga telah dia palingkan muka dari melihat ku lagi.

Aku tahu tuduhan yang dilemparkan kepadaku agak berat. Katanya aku adalah manusia yang paling jahat dan keji yang pernah dia jumpa. Aku juga yang telah membuatkan kerungsingan hatinya. Sungguh dia bercakap tanpa melihat ke belakang. Sungguh dia bercakap tanpa berfikir (Bukankah telah banyak kali ayang nasihatkan B untuk berfikir). Tidak langsung dia sedar yang dialah orang yang mula-mula mereka cerita memburukkan aku. Dia juga yang telah menjaja cerita palsu untuk menutup kesalahannya. Dia yang mula-mula menuduh aku. Hanya ingin aku bertanya sejenak, apakah kesalahan besar yang telah ku lakukan padanya???


Andai pergi tanpa berita dari rumah insan yang telah menyayangimu itu bukan satu kesalahan aku terima. Andai berlalu melangkah pergi tanpa mengucapkan terima kasih adalah bukan satu kesalahan pun aku terima. Andai cerita rekaannya pada saudara maranya tentang keburukan aku itu betul pun aku sedia untuk terima. Juga pada keluarnya dia tanpa pengetahuanku dan lari meninggalkan aku tanpa berita itu adalah bukan satu kesalahan malahan satu tindakan betul pun aku terima. Semuanya aku terima. Aku redha dengan apa yang ingin dia lemparkan. Dia yang telah merancang ini semua. Aku sebenarnya adalah mangsa. Aku insan yang dizalimi. Aku manusia yang ditindas.


Pernahkah dia merujuk atau bertanya pada yang arif??? Apa yang dimaksudkan dengan kasih sayang??? Apa yang dimaksudkan dengan perlindungan??? Apa yang dimaksudkan dengan pengorbanan??? Dan apa pula yang dimaksudkan dengan godaaan?? Tanyalah, usah kau malu sayangku. Andai kau malu untuk bertanya, nescaya kelak tersesat kau entah ke mana. Dan apabila telah menyimpang dari tujuan asal, kembalilah segera ke pangkal jalan. Susurilah jalan yang pernah kau lalui dahulu. Pasti kau temui damai abadi seperti hari semalam bersamaku.

Andai dia tiba-tiba tergerak untuk membaca coretan ini. Aku minta agar dia melihat kembali tuduhan yang telah dilemparkan kepada aku. Juga atas fitnah yang telah ditabur. Aku tidak sesekali ingin bermusuh dengan sesiapa. Aku hanya ingin kasih sayang. Aku percaya dia juga begitu. Usahlah terlalu ego mendabik dada. Semuanya hanya pinjaman. Beringatlah ketika muda. Kelak berjaya di hari muka.

B, ayang tetap menunggu perkataan MAAF dari B. Perhalusi dan telitilah setiap perkara. Leraikan simpulan yang telah tercipta. Jernihkanlah kekeruhan yang berlaku. Ayang yakin kita pasti bersatu. Usahlah biarkan ayang terlalu lama menanggung rindu. Kerana pada rindu ayang ini, kerinduan B pada ayang juga sebenarnya sedang tersemat. Cuma bibir B terlalu berat untuk menuturkannya. B, gerak hati ini tahu B dalam kesusahan dan menderita. Jangan biarkan ianya memakan diri. Perjalanan B masih panjang. Tempuhilah segalanya itu dengan insan yang benar-benar memahamimu ini. Insan ini bersedia menerimamu kembali B. Percayalah…

B, ayang sayang B… Pulanglah… Ayang sentiasa menanti B untuk memeluk diri ini…Muahhh…