Monday, August 3, 2009

Detik 5.30 Petang

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang

Hari ini detik 5.30 petang muncul lagi. Detik yang satu waktu dahulu menjadi detik yang aku tunggu-tunggu dan nanti-nanti. Selepas berpisah dari jam 6.45 pagi hingga 5.30 petang kurasakan saat-saat yang berlalu bagai terlalu perlahan. Perpisahan lebih kurang 10 jam tanpa kekasih hati disisi membuatkan aku menjadi perindu yang sabar. Ya aku terpaksa pergi mencari rezeki dan dia pula harus ke puncak menaranya. Ku pujuk-pujuk diri ini bahawa sesungguhnya perpisahan itu sementara cuma. Detik 5.30 petang pasti muncul untuk aku bersua muka, merenung mata apatah lagi merangkulnya.

Dulunya apabila detik jam 4.45 petang dia pasti akan menghantar sms kepada ku. Katanya akan berada bersama aku seketika saja lagi. Pun kiriman sms nya juga mengajak aku untuk minum petang di tempatnya. Sekadar mengingati diri dengan ajak-ajak ayam. Aku kerap bertanyakan menu yang disediakan. Kadangkala kuih dan kadangkala mihun. Bila dia menghantar sms yang mengatakan dia sudah berada di parking motor aku pun mula menjerang air. Pilihannya pastilah Nescafe dengan susu pekat manis. Manakala aku pula hanya sekadar Nescafe-O ataupun Nescafe dengan susu tepung. Ini kerana aku tidak berapa menggemari makanan manis.


Kadangkala juga sambutan kepulangannya itu aku hidangkan dengan hasil tangan yang tidak mengecewakan. Mee goreng, maggi goreng, keropok lekor, cucur kodok, keropok ikan mahupun nugget pasti menjadi pilihan. Sering ingin memberikan yang terbaik aku sentiasa bersiap sedia. Kadang-kala ku akui apabila aku kepenatan atau pun dilanda kemalasan, air kosong menjadi pilihan. Namun dia tidak pernah mengeluh. Diterimanya apa yang aku hidangkan pada petang hari dengan senyuman mekar menguntum.

Apabila pintu dikuak, hadirlah sesusuk tubuh insan yang aku sayangi dan rindui seperti sudah lama tidak berjumpa. Kepulangannya ku sambut dengan wajah ceria, atau kadang-kala pura-pura masam minta dipujuk. Bagai anak kecil yang minta jajan aku menarik muncung. Sungguh aku ingin selalu berada di sampingnya (Maafkan aku yang sukar berenggang dengannya). Sambil menghadap hidangan petang mulut kami berbicara tentang hidup yang seketika tadi. Tentang kerja, tentang belajar, tentang teman apatah lagi tentang guru-gurunya. Semuanya ingin kami kongsi dan tidak ketinggalan walau sedikit pun. Kami bergurau senda dan bergelak ketawa.

Tapi kini sejak dia melangkah pergi, bila hampir detik 5.30 petang pada setiap hari aku bersiap sedia menunggu di ruang tamu. Melihat pada handphone yang tidak berbunyi dan bermesej, ruang itu kurasakan sepi. Aku mengerling ke arah pintu, berharap ada tangan yang membuka mangga gril dan menolak daun pintu. Berharap sesusuk tubuh yang masuk itu adalah dia. Berdoa semoga yang memberi salam itu adalah kekasih hatiku. Bermohon agar dia muncul dan memanggil namaku bagai waktu dahulu. Apatah lagi sama-sama menghadap minum petang sambil berkongsi cerita. Berbicara tentang hidup dan dunia kami yang berbeza. Bergurau senda dan usik mengusik. Namun itu semua TIDAK, TIDAK DAN TIDAK LAGI BERLAKU… LANTAS TIDAK, TIDAK DAN TIDAK terjadi lagi. Arghhhhhhhhhh… Betapa aku rindukan detik 5.30 petang pada waktu dahulu.

Kini detik 5.30 petang berlalu bagai awan yang menyapa. Tidak lagi memberikan kedinginan bagai waktu dahulu. 5.30 petang pada hari-hari setelah dia melangkah pergi berpuput begitu sahaja. Membiarkan petang berlalu dan senja menjengah tiba. Sedang aku khayal sendirian duduk diruang tamu melayan gelora rasa. 5.30 petang terlalu kejam kerana membiarkan hari berlalu begitu rupa. Pun 5.30 petang bagaikan terlalu angkuh melihat aku merintih pada kenangan-kenangan lalu. 5.30 petang tidak lagi memandang aku dalam kegembiraan. Kini 5.30 petang begitu sombong dan angkuh meninggalkan aku dengan harapan menanti 5.30 petang keesokan harinya. 5.30 petang esoknya bagai memberikan sinar harapan. 5.30 petang hari esok bagai menjanjikan kepulangan dia. Dan 5.30 petang pada esok akan bisa membahagiakan aku. Jadilah apapun pada detik 5.30 petang, biarkan aku disini menunggu susuk tubuh dia yang aku kenali itu.

Andai B membaca coretan ini, pulanglah membuka mangga gril dan menolak pintu. Tidak kiralah detik 5.30 petang atau detik apa pun. Ayang setia menunggu kehadiran B untuk mendamaikan hati ini. Simpanlah cerita-cerita tentang hidup, manisnya menimba ilmu atau pahitnya perjalanan kehidupan B itu ayang sedia mendengarnya. Akan ayang tunggu detik 5.30 petang pada setiap waktu agar lara hati ini terubat dengan panggilan mesra dan ungkapan sayang. Gelora hati ini pasti akan surut dan hari-hari mendatang pasti akan tenang andai itu terjadi. Sampai bila-bila pun kisah manis percintaan kita akan ayang simpan dalam geluk kasih sayang dalam diri ayang ini. B, kuaklah pintu hati sayangmu ini, pasti akan dapat kau lihat kebahagiaan abadi.

Pulanglah sayang… Detik 5.30 petang ku tak jemu menunggumu pulang…