Monday, August 17, 2009

Cubalah Untuk Setia...

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang...

Apalah maumu kasih, kau pilih diriku di dalam hidupmu
Nyatanya kulihat ini, tak bisa kau coba untuk setia
Sudah cukuplah sudah, ku memberikan waktu
Kau selalu tak bisa mencoba untuk setia...

- Kris Dayanti (Cobalah Untuk Setia)

Bait-bait lagu di atas diambil dari lirik lagu Kris Dayanti – Cobalah Untuk Setia. Ya, tidak perlu diajar kepada aku bagaimana untuk setia dan setia pada pasangan. Aku telah melaksanakannya sebaik mungkin. Telah aku cuba untuk setia. Telah aku tutup mata dari melihat yang lain. Bersamanya, tidak aku ingin mencintai insan lain. Aku telah benar-benar setia kerana aku hanya mencintai dia. Dia insan yang telah memberikan cahaya dalam hidupku.

Kesetiaan yang telah aku tunjukkan kepadanya telah benar-benar teruji. Semasa bersama dia mahupun selepas dia melangkah pergi aku masih setia menunggu dia. Aku bukan manusia yang dengan mudah memberikan hati kepada yang lain. Aku telah berjanji kepadanya untuk terus menunggu dan menunggu tanpa sedikit pun aku jemu.

Kesetiaanku padanya telah sebati dengan diri. Telah menjadi sebahagian dari hidupku. Semasa kami tinggal bersama pun, telah aku serahkan layanan yang tulus ikhlas kepadanya. Aku bukanlah jenis manusia yang tega melayan cinta orang lain. Yang memanggil orang lain datang ke rumah mahupun selingkuh di belakangnya. Sungguh aku tidak pernah. Selama bersamanya, hanya dia yang telah kuserahkan segala-galanya. Sungguh aku setia hanya kepadanya.

Mengapa apabila aku yang begitu lama telah mendapat kenikmatan dunia mampu untuk setia dan mengunci jiwa dari melakukan onar di belakangnya? Kenapa dia yang baru mula mengenal dunia tidak dapat menahan gelojak nafsu? Kenapa dia yang telah dengan linangan air mata meminta aku untuk setia tapi melakukan sebaliknya? Sungguh manusia terlalu cepat lupa. Sungguh dia terlalu cepat lupa. Sungguh dia terlalu cepat terpesona dengan keasyikan dunia.

Aku hanya meminta agar kesetiaan yang telah aku pamerkan selama ini dihargai. Sungguh tak ingin aku pada yang lain. Aku tetap setia padanya. Aku tetap tidak akan curang kepadanya. Kerana aku terlalu menyayangi dirinya. Tiada insan lain yang dapat menggantikan tempat dia dalam hati ini. Aku terlalu mengharapkan kesetiaan darinya juga. Semoga dia memahami apa tu setia yang telah aku berikan padanya.

Jika dia tiba-tiba terbuka untuk melihat coretan ini, aku harap dia mengerti erti setia. Erti kejujuran dan tidak mempermainkan. Apalah ertinya kasih sayang jika tidak ada kesetiaan dan kejujuran. Apa yang dia cari dalam hidup ini? Sungguh umurnya terlalu muda, langkahnya masih panjang, akalnya masih diduga. Sungguh aku takut dia dipermainkan oleh insan yang memanggilnya untuk melangkah pergi. Sungguh dia tidak melihat ke hadapan. Sungguh ketika dia melangkah pergi dari hidup ini dia telah tiba-tiba terhenti untuk berfikir.

B, Jika B membaca catatan luka ini, ayang minta B agar memahami dan mendalami erti kesetiaan dan kejujuran. Apa yang ingin B capai dalam hidup ini, dan apa yang selalu ingin B nanti dalam hidup ini harus benar-benar B ertikan dan beri makna. B, apalah makna sumpah, janji, cinta dan kasih jika tanpa kita sedari itu hanyalah sekadar manis bila bersama. Namun bila segalanya sudah diingkari, kesetiaan itu pasti akan hanya tinggal hampas dan debu-debu yang bertaburan.

B, ayang sayang B… Ayang tetap setia dan jujur pada B… Membiarkan B jatuh pun ayang tidak mahu, apatah lagi melihat B dilukai… Pulanglah sayang.. Ayang setia menunggu B pulang… Ayang sayang B... Muahhh…