Tuesday, August 11, 2009

Sendirian Tidak Berteman..

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang...

Sendirian tidak berteman. Ya, aku masih sendiri. Sendiri merenung nasib diri. Apatah lagi sendirian di ruang ini menunggu dia kembali. Namun bayangnya masih tidak kunjung tiba. Tergamak dia terus tidak menghubungi aku. Apatah lagi menjenguk aku disini. Fikiranku yang hanya mengingati dia tidak langsung dia fikirkan. Sungguh tidak pernah terfikir aku, ini semua akan terjadi pada episod cinta kali ini.

Sebenarnya punca kemarahan dan tujuan dia melangkah pergi tidak aku pasti. Apakah telah dia dapat gading bertuah hingga tanduk yang seadanya ini telah dilupakan? Atau adakah telah diibaratkan aku kini sebagai malukut ditepian gantang. Nampak tak nampak. Ada tak ada. Baginya lebih baik berjauhan. Lebih baik tidak langsung menghubungi. Lebih baik terus diam. Sungguh hatinya keras dan kering. Namun hati jenis apa yang dia miliki pun tidak aku tahu.

Perjalanan hidupnya terlalu jauh. Banyak yang dicita-citakannya masih belum kesampaian. Betapa mudah dia menumpang senang orang asing. Betapa mudah dia mengikut telunjuk orang asing. Cepat sungguh dia termakan pujukan dan kemahuan orang asing itu. Mungkin kalimah “be strong” yang telah seseorang lafazkannya menjadikan dia lemah dan cair?

Aku tak tahu sampai bila dia tega melupakan aku. Aku tahu hatinya berkecamuk antara kekasih baru dan rindu pada aku. Aku hanya ingin dia kembali. Sedarlah sayang, apa yang terbentang didepan mata adalah milik orang, carilah kejayaanmu sendiri. Berusahalah dan belajar. Renungkan apa yang kau cari ketika kau kemari. Fikirkan masa silammu yang penuh kepayahan. Jangan cepat berubah. Takut nanti tuah yang kau kejar hilang entah ke mana, masa depanmu gelap, hitam dan memekat menanti didepan mata.

Andai dia membaca coretan ini. Aku minta dia merenung dan terus merenung dengan mata hati. Renunglah apa yang telah dia dapat pada hari ini. Renungkanlah apa yang telah dia tinggalkan semalam. Renungkanlah apa yang sedang dia kejar nanti. Renungkanlah segala yang telah dia janjikan. Ingatlah sayang, yang pipih takkan datang melayang, yang bulat takkan datang bergolek.

B, carilah kejayaan abadi. Tidak ada erti senang andai hanya menumpang sesuatu yang menjadi milik orang lain. Takkan dapat kepuasan andai kaca yang B puja sedang intan telah pun B buang ke tepi. Tunduklah ke bumi bila berjalan. Usah terlalu angkuh dan sombong. Ayang takut bila B jatuh ke bumi, sakitnya membawa mati. Ayang takut andai B tersungkur ke bawah, deritanya membuatkan B kurang upaya. Fikir-fikirkanlah sayang.

B, ayang tetap setia menunggu disini.... Lunaskan janji semalam... Kotakan setiap kata-kata yang pernah terlafaz... Kemaafan itu sebenarnya adalah dendam terindah... Usah malu untuk melafazkan maaf... Pulanglah sayang, ayang tetap kukuh menanti disini...

Ayang sayang B... Muahhh...