Wednesday, July 29, 2009

Siapa Dia dan Siapa Pula Aku?

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang

Genap seminggu aku mencoretkan luahan hati di blog ini. Aku tak pasti dan tak tahu adakah telah dia baca dan amati blog kesayanganku ini atau tidak. Apatah lagi mendengar rayuanku. Kerana untuk mengucapkan Selamat Pagi atau Selamat Malam pun dia tidak menghantar sms ataupun menghubungiku lagi, inikan pula tulisan-tulisanku yang pasti dianggapnya sebagai sampah dan tidak penting lagi dalam hidupnya kini. Siapalah aku dihatinya pada masa-masa seperti ini? Entahlah, kusut untuk menerangkan dan memberi definisi hatinya pada ku. Aku terlalu jahil dalam menduga dan menilik perasaannya padaku saat ini.

Siapa dia sebenarnya? Siapa dia dahulu dan siapa dia sekarang? Siapa dia yang pernah mengetuk pintu hatiku dan membahagiakannya dan dengan pantas juga telah melangkah pergi? Siapa dia yang kupuja hari-hari hingga keadaan kesihatanku menjadi tidak menentu? Siapa dia yang sering aku sebut namanya dari terbit fajar hingga lewat purnama? Dan siapa dia yang telah hadir mengganggu lenaku hingga membuatkan aku terjaga dan tersedu-sedan menangis hingga ke pagi? Siapa dia bagiku?

Bagiku dia cukup istimewa. Apa lagi cukup bererti. Dia berada dalam satu sudut paling bermakna dalam hati ini. Kasih sayangku tersimpul rapi hanya padanya seorang. Tidak timbul langsung rasa ingin menduakan mahupun berpaling daripadanya. Kuserahkan hidup ini hanya untuk dia kerana dia insan yang amat membahagiakan dan mendamaikan jiwa. Juga pada hari ini dialah insan yang kutunggu-tunggu untuk tiba dan memanggilku sayang semula dan memelukku dengan ketat untuk berjanji mewarnakan hidupku. Aku cuma mengharap apa lagi memohon agar kasihku itu dikembalikan semula padaku.

Dan sebenarnya dia adalah seorang insan yang masih belajar dan berguru. Masih berkawan dengan pena dan buku. Masih menuntut ilmu dan cetek pengalaman. Datang dari negeri Pahlawan Mat Kilau untuk menimba ilmu sebagai seorang profesional dibumiku ini. Namun tidak dapat disangkal dalam pencarian ilmu itu jiwanya memerlukan kasih sayang dari seorang insan bergelar kekasih. Dengan wajah mirip pelakon Ezany Nizariff (versi lain), dia cuba melebarkan sayap cinta dengan bertemu beberapa manusia yang tidak mengendahkannya lantas mentah-mentah menolak cintanya. Katanya suatu masa dahulu dia pernah mengidamkan seseorang, hingga dia bawa lari dan bercuti ke Cherating dengan menggunakan wangnya sendiri. Tapi sayang cintanya tak terbalas. Manusia yang dia cukup sayangi itu tidak membalasnya apa lagi mengendahkanya dan hanya menggunakannya untuk mendapatkan orang lain. Bukan sedikit wang yang habis. apatah lagi dengan hadiah reload topup dan sebagainya. Dia benar-benar tidak bahagia. Berbeza sungguh denganku hingga dia mengakui akulah kekasih pertama dalam hatinya.


Atas kelukaan jiwa dan keresahan hati tidak berteman dia mencuba nasib percintaan denganku pula. Pertama kali aku berjumpanya wajahnya yang putih itu agak berjambang dan bermisai tebal. Mungkin kerana itulah dia ditolak oleh orang lain. Usia muda tetapi dengan raut wajah yang tidak padan dengan umurnya barangkali. Wajahnya agak matang dan terlalu berumur. Ibarat pakcik-pakcik. Ya aku sering melabelkannya begitu (Hehehehe....) Pakaiannya juga agak biasa dengan baju berbelang-belang dan bersaiz besar. Kalau ada pun yang bagus mungkin baju "Konichiwa" berlengan panjang yang dipunyainya. Bagi aku, tidak aku memandang rupa paras, kacak bergaya mahupun wang di dalam dompet. Asalkan dapat hadir seseorang yang memahami jiwa dan bergandingan denganku melalui hidup yang berliku pada masa hadapan pun sudah cukup. (Am I asking too much?) Dan akhirnya, kami sama-sama jatuh cinta. Aku tertarik pada keikhlasan hati, budi bahasa, penjagaan solat apatah lagi tutur katanya yang baik dan sopan.

Semasa kami melalui detik bahagia, perlahan-lahan identitinya aku ubah. aku ingin jadikannya seorang manusia bergaya sesuai dengan susuk tubuh dan wajah yang dimiliki. Butik Padini, Seed mahupun jualan bundle dengan fesyen terkini kami terokai bersama. Sama-sama kami mencorakkan identiti masing-masing dan melahirkan idea. Aku gembira dan dia juga begitu. Aku begitu bersyukur dikurniakan kekasih hati yang memahami dan mendengar gelojak jiwa ini. Tapi aku tak dapat menepis perasaan khuatir dan rungsing apabila identitinya telah berubah nanti.

"B, ayang takut nanti dah handsome-handsome macam ni B jatuh plak kat tangan orang lain". Luahku pada satu hari.

"Jangan risau sayang, B sayang sangat kat insan yang dah ubah hidup B dan menjadikan B sebagai manusia sempurna". Balas dia sambil mencium pipiku.

Ketika itu kerungsingan dan kekhuatiranku cepat-cepat aku tepis dan tolak ke tepi. Tidak akan terfikir sama sekali dia yang telah melafazkan ayat-ayat manis seperti itu akan melangkah pergi seperti yang dilakukannya pada hari ini. Insan yang telah mengubah hidupnya dan yang telah menjadikan dirinya hampir sempurna telah ditinggalkan tanpa sebarang berita. Terkapai-kapai aku sendirian mengenang nasib dan salah silapku. Mohon kepada Maha Pencipta agar dia mengingat kembali dan mengenang kembali insan yang telah membawa dia masuk kedalam dunia seperti ini. Apatah lagi pada insan ini yang telah memberikan buah fikiran dan pandangan sehingga dia berubah seperti hari ini. Tolonglah Tuhan, berikanlah dia peluang mengingati dan mengenang kembali detik itu.

Kini dia telah pergi tanpa khabar berita mahupun sapaan pada ku lagi. Telah ditinggalkan aku bermain dengan perasaan ini. Betapa sombongnya dia waktu ini. Betapa jiwanya begitu kering, kental dan kuat untuk tidak menyebut namaku lagi. Betapa aku tidak tahu adakah dia masih menyimpan gambar-gambar kenangan kami mahupun kad-kad pemberianku dulu. Apatah lagi betapa aku tidak tahu samada dia masih menggunakan pemberianku hingga saat ini. Aku tidak tahu dan aku tidak pasti. Yang aku tahu adalah aku tetap menunggunya disini bagai waktu dulu. Berteman dengan air mata dan gundah gulana. Bilakah dia akan kembali? Aku tidak tahu. Sabarlah menanti. Mungkin berkat kesabaran ini hatinya akan perlahan-lahan jernih dan mampu melihat bayangku. Tidak mengapa walau hanya sekadar bayang wajahku, jangan dilupakan aku terus. Ingatlah pada kekasih hatinya ini walaupun sebesar hama. Aku redha. Aku pasrah. Aku cuma memohon jangan dilupakan aku terus. Aku jadi lemah dan tidak berdaya begitu.

Sayangku
ingin kuberi kau
seluruh rindu
yang terpendam
dari malam ke malam
dari hari ke hari
kekasihku yang satu
akukan selalu untukmu

B, andai terbaca coretan ini. Bukalah pintu hati. Renungkanlah kedalam diri. Pandanglah dengan mata hati. Lihatlah apa yang pernah diberi. Jangan alpa. Apatah lagi jangan sesekali B lalai. Detak jantung ini tidak pernah berhenti dari merinduimu. Apatah lagi menyayangimu. Pulanglah, ku ingin merangkulmu seperti waktu dahulu...