Monday, July 27, 2009

Lagunya Untukku (Aku Yang Kau Panggil Sayang - Khairul Idlan)

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang

Aku baru saja keluar dari rumah sakit. Masih lagi berbau ubat dan panas badan. Kata doktor aku deman panas yang keterlaluan. Tapi aku tahu, aku sedang demam rindu. Demam rindu pada dia yang telah lama tidak aku lihat, kucup dan belai. Keluargaku menjadi risau dan tidak keruan. Tapi aku hanya membatu dan mendiamkan diri. Biarlah aku saja yang tahu apa sebenarnya yang terbeban dalam diri ini. Biarlah aku menutup mulut dan memekakkan telinga. Apa yang aku inginkan hanyalah dia untuk kembali ke dalam hidupku. Puluhan sms telah ku hantar, apatah lagi panggilan. Namun tidak berjawab. Dan apabila dia menelefon ku walau untuk seminit malam tadi, aku jadi tenteram buat seketika. Namun dia tetap tidak mahu menjengah, apatah lagi datang untuk melawatku. Bayangnya pun langsung tidak muncul. Kejamnya dia.

Pun kesakitan ini aku tanggung sendiri. Sedang dia gembira dan tersenyum di sana dengan kekasih barunya. Aku tak tahu dengan siapa. Dan aku tidak peduli dengan siapa. Perlu kah aku tahu siapa? Aku tak mahu tahu pun walau sedikit. Yang pasti aku cuma mahu melihat dia. Dia yang pernah berjanji mendamaikan jiwa yang resah ini, apatah lagi dia yang berjanji membahagiakan hidupku walau dengan kehadirannya di sisiku. Berjanji dengan seribu janji dan rasa kasih sayang. Saat menuturkan janji aku jadi lemah dengan pujukan dan cumbu rayunya itu. Siapalah aku untuk menidakkan kasih sayang yang telah ditunjukkan dulu???

Dan dengan janji dan ucapan sayang itu telah dia hadiahkan aku sebuah lagu yang cukup romantis. Liriknya telah aku hafal. Apatah lagi melodinya telah aku kenal dan amati dengan begitu asyik. Alunan muziknya sentiasa bermain dalam hati. Biar apa yang diberikannya kepadaku itu kecil dan seindah biasa, walau sekadar lagu, aku hargai dan aku berterima kasih dan bersyukur. Kerana aku tahu aku adalah permata hatinya pada satu masa dahulu. Juga aku adalah kekasihnya yang sangat dicintai. Siang malam dia leka menyebut namaku dan mengingati aku dulu.

Namun seperti lagu itu, kisah kami akhirnya terputus di tengah jalan. Memang sentiasa aku mengharapkan masa-masa silam agar bersambung semula. Di mana telah dia terokai hati ini sedalam mungkin dan sejauh mungkin. Namun kini janjinya hanya tinggal janji. Hanya aku yang mengulit sisa-sisa cinta dan dia tak dapat menghalang diri dari melangkah pergi. Entah aku pun tak tahu bilakah akan dia kembali semula ke dalam hati ini. Jawapannya terletak pada dia. Sedang aku taat setia bagai seorang hamba kepada tuannya.

Siangku sunyi, apatah lagi malamku sentiasa di goda rindu. Bagai dalam kegelapan aku mencari kasihnya yang semakin hilang tak kembali. Teraba-raba aku sendiri. Entah bila pencarian ini akan berakhir.

B, andai terbaca coretan ini sekilas lalu, percayalah. Cinta, kasih, rindu dari insan yang pernah kau panggil sayang ini tetap sama seperti dulu. Bukalah mata, bukalah hatimu dan bukalah minda mu untuk kembali pulang menemaniku bagai waktu dahulu. Ku menanti penuh pengharapan. B, ayang rindu B. Datanglah seperti waktu dahulu. Jangan biarkan ayang memujuk diri sendiri dengan air mata yang sering tumpah ini. Kembalilah sayangku...

Lagu ini B tujukan khas ayang. Buat B, dengar dan hayatilah lagu ini sedalam mungkin. Ingatlah saat manis ketika B berikan lagu ini pada ayang dulu. Dan dengan anggukan dan persefahaman dunia kita pun dulu pernah bersatu. B, biarkan lah dunia yang takbur, tertawa menonton kita. Ayang sayang B, Muahhhhh......

http://www.youtube.com/watch?v=2fggKHUfHVw