Monday, September 21, 2009

SELAMAT ULANG TAHUN PERKENALAN

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang

SELAMAT ULANG TAHUN PERKENALAN

Detik 21 September yang lalu mungkin ada seorang insan telah lupa dia telah menjumpai seseorang yang amat disayangi. Pun setelah kasih, sayang, cinta dan kenangan lalu ditinggalkan dan telah dia cuba membuka lembaran baru pada episode baru, semua kenangan silam telah cuba untuk dia leburkan segalanya. Telah dia cuba untuk melemaskan insan yang pernah dia panggil dan dia rungsing kala berjauhan. Sekarang segalanya tinggal kenangan atas jawapan sms nya yang berharap agar kekasih ini bertemu jodoh dengan seseorang yang hebat dan dapat memberikan kasih sayang sejati. Tertawa aku, mengapa mesti dia mendoakan aku?

Benarkah selama ini cintanya palsu? Atau benarkah cinta sayang wujud dahulu adalah satu perhentian semata. Dengan kalungan wang ringgit dan hiasan intan permata dia kini bangga mendabik dada. Bukan kaki kikis katanya!!! Tolonglah sayang, tiada siapa yang akan percaya kata-kata yang cuba kau ucapkan kini. Dari mana datangnya cinta. Kalau bukan dari mata turun ke hati. Tapi bagimu, persoalan tentang cinta kini yang kau miliki datangnya dari wang ringgit yang melimpah ruah. Ketamakan menguasai jiwa. Kesedaran itu masih belum wujud. Kau lebih ingin insan lain berkorban kerana mu, dari kau berpenat lelah berkorban mencari cinta. Kau mahu jalan pintas. Apalagi kau inginkan kekayaan yang automatik. Sayang… Punyakah kau perasaan itu?

Sayang, sesungguhnya percayalah dalam mencari kebahagiaan itu akan kau temui segala keperitan dalam hidup. Setiap manusia bahagia bila dia berupaya membuka mata untuk menyedari bahawa dia memiliki banyak perkara yg sangat beerti. Manusia akan bahagia bila dia mahu membuka mata hati, untuk menyedari betapa dia dicintai. Manusia akan bahagia bila dia berusaha membuka diri, agar org lain mencintainya dengan setulus hati. Manusia tidak bahagia kerana tak mahu membuka hati. Seboleh-bolehnya kini kau berusaha meraih yang tidak dapat diraih. Memaksa untuk mendapatkan segala yang diinginkan. Tak mahu menerima dan mensyukuri apa yang ada

Percayalah sayang, dengan tiba-tiba kau telah menjadi manusia yang buta, egois dan hanya memikirkan diri sendiri. Tidak sedar bahawa kau begitu dicintai. Tidak sedar bahawa pada waktu dahulu, apa yang ada lebih baik. Kini, kau berpayah dan berusaha untuk mencari yang lebih baik. Dan tak mahu sedar kerana nafsu serakah! Kau lemas dalam dunia ciptaan mu sendiri.

Disini ada seorang insan yang begitu mencintai, namun tidak diendahkan. Kerana memilih, menilai dan menghakimi sendiri.. Memilih teman sempurna dan mencari-cari yang hebat dari golongan berada. Sedangkan di depan mata ada teman yang sejati setia bersama mu. Telah memiliki segala yang terbaik namun kau tetap tamak. Ingin sentiasa dirimu yang paling diperhatikan, paling di sayang dan mahu lebih perhatian. Tetapi tanpa kau sedar, kau adalah manusia yang memiliki peranan tersendiri. Cubalah berbuat sesuatu untuk orang lain daripada menunggu orang lain membuatnya untuk dirimu.

Tanpa kau sedari dalam permainan ini, kau tewas dalam bayang-bayang sendiri. Kau lupa siapa dirimu yang sebenarnya. Kau telah mengubah diri menjadi seseorang yang tidak dikenali oleh diri mu sendiri! Kau gagal dalam mencari jati diri. Kau gagal untuk berdiri di atas kaki sendiri.

Sayang, percayalah kebahagian sebenarnya datang dari dalam diri sendiri. Jika mengharap daripada orang lain, bersedialah untuk ditinggalkan, bersedialah untuk dikhianati. Bersedialah untuk dicaci keji. Jika ingin kebahagiaan datang dalam hidup, kau perlu mencari identity diri. Kita hanya akan bahagia bila mampu menerima diri apa adanya. Mencintai dan menghargai diri sendiri Mahu mencintai orang lain dan mahu menerima orang lain. Percayalah kepada Yang Maha Pencipta dan bersyukurlah kepadaNYA. Seringkali jangan pernah lupa bahawa kita selalu diberikan yang terbaik. Sesuai usaha kita sendiri. Tak perlu berkeras hati dan mengimpikan sesuatu yang menjadi milik orang. DIA akan memberi kita segalanya di saat yang tepat atas apa yang kita perlukan. Meskipun bukan hari ini, masih ada esok, lusa atau hari-hari mendatang. BERUSAHA DAN BERBAHAGIALAH DENGAN USAHA SENDIRI TANPA MENUMPANG HAK ORANG.

Sayang, kenali lah diri sendiri dengan sentiasa memandang ke belakang. Jangan terus mara laju ke hadapan tanpa sempat menoleh walau seketika pun ke belakang. Bila telah terlihat segalanya, pasti akan kau temui nanti, seorang ENGKAU di dalamnya.

Selamat Ulang Tahun Perkenalan. Ayang Sayang B… Muahhh…