Saturday, September 19, 2009

Selamat Ulang Tahun Sayang

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang

19 September 1985

Telah lahir seorang insan yang sungguh bermakna dalam hidup ini. Kelahirannya pasti dinanti dan ditunggu oleh ahli keluarga. Dan pada 23 tahun selepas tarikh kelahirannya itu, telah ditemui aku insan yang dulu paling disayangi dan paling dicintai.


Tapi itu cerita lalu, sebuah kisah klasik yang berlaku setahun dulu. Masih segar katanya padaku. Hadiah paling bermakna untuk hari lahir yang ke 23 ialah AKU. Bukan orang lain. Bukan harta berjuta ataupun emas paling berharga. Hadiah yang bermakna itu adalah AKU. Insan yang sudi menerimanya apatah lagi memberikan kasih sayang tanpa sempadan dan syarat. Apatah lagi pada ketika itu tidak ada orang lain yang sudi bertamu dihati. Itu kisah lalu, kisah yang telah menjadi sejarah. Kini tanggal hari usianya genap 24 tahun, telah dia tinggalkan dan campak jauh-jauh hadiah yang paling bermakna yang telah Maha Pencipta kurnia kan padanya dulu terkapai-kapai keseorangan. Telah dia humban hadiah yang katanya amat bermakna itu kedalam sebuah lubang paling dalam dan hitam agar tidak perlu dia melihatnya lagi.

Sungguh telah dia lupakan pada hadiah yang mempunyai nama, hati dan perasaan yang telah bertakhta dihati suatu masa dulu. Yang telah sudi bersama-sama mengharungi lautan kehidupan yang berombak dan beralun. Berjanji takkan dia tinggalkan hadiah itu. Juga berjanji takkan dia kecewakan hadiah itu dan akan dia jaga rapi dan baik. Telah dia berjanji juga akan ditempatkan hadiah itu dalam hati di sudut yang paling istimewa dan berharga.

Untuk tahun 2009 menjangkau ke usia 24 tahun dia kini sedang mencari kebahagiaan hakiki. Yang katanya bisa membeli dunia. Yang dapat menurunkan bintang-bintang di langit dan bulan ke riba. Tidak mahu lagi dia menoleh ke hadapan kerana yang di depan mata terbentang harta Qarun, selautan mata memandang. Dia ingin dibaluti dengan intan permata, emas, berlian ataupun zamrud yang paling mahal didunia. Dia ingin sekali makan santapan paling agung, lazat dan bisa membuatkan perut kenyang untuk seribu tahun lagi. Dia telah pun mendapatkannya, dia telah pun menikmatinya. Tapi sayang keseluruhan harta yang melimpah ruah menimbun banyaknya itu BUKAN MILIK DIA.


Happy Birthday 2 U Sayangku. B sayang sangat2 kat yang. Terima kasih sebab jadi buah hati B. Semoga panjang umur dan murah rezeki. Muahhh..
- 26 Februari


Lewat kiriman yang telah diutuskan untuk ku pada genap usia kelahiran ku. Dan kini menjadi seorang manusia yang sangat menyayanginya, apatah lagi memgharapkan agar Maha Pencipta mendorongnya untuk melalui jalan yang betul dan lurus aku tetap menghantar kiriman sms berbaur kasih sayang dan kemesraan. Biarlah hari kelahirannya kini tidak dapat aku sambut dan berikan hadiah yang mahal-mahal bernilai jutaan ribu ringgit. Biarlah hanya dengan ucapan dan panggilan telefon. Biarlah tanggal kelahiran yang ke 24 ini menjadikan dia semakin dewasa dan bijak berfikir. Biarlah dia menjadi tuan di hati. Biar juga dia memilih jalan hidup yang ingin dilaluinya. Biar dia menjadi penumpang dalam kapal mewah yang diidamkan selama ini. Biarlah dia berjinak-jinak dengan kemaruk wang, pangkat, harta dan darjat. Biarlah dia mengatur hidup sendiri. Dia telah dewasa. Dia telah matang. Dia tahu membezakan mana yang baik dan mana yang buruk, yang hak dan yang batil. Dia tahu membezakan mana yang hitam mana yang putih. Juga dia tahu mana yang kotor mana yang bersih. Mana yang salah dan mana yang betul. Mana yang lurus mana yang tersimpul. Semuanya dia tahu. Dia telah perlahan-lahan menjadi dewasa dengan hasutan orang, taburan wang ringgit dan gelap mata. Biarlah, biar dia susuri jalan hidupnya sendiri. Dia sedang menuju kea lam dewasa.

Sayangku, apapun sambutan dan hadiah yang kau terima untuk ulang tahun kelahiran yang ke-24 ini aku tidak tahu. Juga tidak ingin tahu. Cuma ingin selalu mengingatkan agar hadiah-hadiah lalu tidak kau buang, lemparkan atau ketepikan bila telah kau mendapat hadiah yang baru. Kerana dalam kemanisan atau keindahan hadiah baru, tersimpan satu kisah yang bakal tercoret pada masa hadapan. Sedang hadiah lama ini telah pun tercatat dan tercoret dengan suka-duka, pahit-manis, senyum-tangis apatah lagi segala kenangan dan keindahan dunia bila kau mula belajar mengenal cinta, kasih sayang dan kesetiaan. Jangan terlalu asyik dan terleka sehingga akhirnya dunia yang takbur ini, tertawa menonton kau sayang.



Selamat ulang tahun sayang
Kini kau bersayap, pergilah terbang
Rentaslah langit cita cita mu
Harap nanti kita 'kan bertemu

Selamat ulang tahun sayang
Janganlah engkau tak terbang pulang
Ku nanti penuh kerinduan
Selamat tinggal, selamat jalan

Aku hanya inginkan engkau setia
Kerana setia yang mencipta bahagiamu

Sekadar memetik lirik lagu Imran Ajmain – Selamat Ulang Tahun Sayang. Hayatilah bai-bait ini. Agar sambutan ulang tahun mu sayang. Menjadi memori indah dalam hidup yang menyongsang arus ini. Teruslah berkayuh. Masih jauh lagi untuk kau sampai ke sana.

Selamat ulang tahun sayang… Ayang sayang B… Muahhh…